بررسی فاکتورهای رتبه بندی توسط گوگل – فاکتورهای دامنه

آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

سئو که مخفف Search Engines Optimization است به معنای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجوست. تعریف کلی SEO، بالا بردن رتبه و یا رنکینگ سایت در موتورهای جستجو می باشد. سئو یک روند مناسب برای بهبود بازدید یک وب سایت در یک موتور جستجوی طبیعی و یا الگوریتمی است. بطور کلی وب سایت هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدید کننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می آوردند. بهینه سازی وب سایت ممکن است شامل ویرایش محتوای HTML آن و یا تغییر برنامه نویسی مربوطه ویا هر دوی آنها باشد. افزایش ارتباط خود به کلمات کلیدی مورد نظر و حذف موانع برای فعالیت های شاخص بندی یا Index  در موتورهای جستجو می باشد. ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده ها، و یا لینک های ورودی به سایت مورد نظر، یکی دیگر از تاکتیک سئو SEO است.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

امروزه مهمترین مبحث دنیای اینترنت افزایش بازدید از وبسایت ها و ارتقای رنکینگ در موتورهای جستجو می باشد که سئو یا بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو را به یکی از روش های مهم بازاریابی تبدیل کرده است. از آنجا که برای مدیران سایت ها یکی از عوامل مهم و حیاتی بدست آوردن کاربران جدید از طریق موتورهای جستجو و بخصوص گوگل می باشد، آنها تمام تلاش خود را برای بالا بردن رتبه خود در موتورهای جستجو بکار می برند. موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ و … به دلیل مهم بودن رتبه ی صفحات در آنها اصولاً از افشای اطلاعات مربوط به کارکرد الگوریتم های خود جلوگیری می کنند. در سال ۲۰۰۷، یک گزارشگر از نیویورک تایمز بنام Saul Hansell گفت که گوگل، رتبه بندی سایت‌ها را با استفاده از بیش ۲۰۰ فاکتور مختلف انجام می‌دهد. هرچند اطلاعات دقیقی در مورد اینکه این ۲۰۰ فاکتور چیست وجود ندارد اما برخی از متخصصان تعدادی از این فاکتورها را اعلام نموده اند که برخی از آنها اثبات شده و برخی هنوز مورد بحث می باشد. در اینجا به بررسی برخی از این فاکتورها پرداخته و به مرور تمام این فاکتورها را با هم بررسی می کنیم.

فاکتورهای دامنه:

۱- عمر دامنه: در این ویدئو مت کاتز می گوید که “تفاوت بین دامنه ای با عمر شش ماهه و دامنه ای با عمر یکساله واقعا زیاد نیست”. به بیان دیگر، عمر دامنه فاکتور خیلی با اهمیتی نیست.

۲- کلمات کلیدی در نام دامنه اصلی: مانند گذشته اهمیت ندارد اما داشتن کلمه کلیدی در دامنه همچنان سیگنال های مفیدی در ارتباط با فعالیت سایت ارسال می کند. در نهایت اینکه گوگل کلمات کلیدی که در نام دامنه آمده اند را ضخیم می کند.

۳- استفاده از کلمه کلیدی به عنوان اولین کلمه ی دامنه: دامنه‌ای با کلمات کلیدی هدف آغاز شود نسبت به دامنه های دیگری که این کار را انجام نداده اند یا در میانه نام دامنه از کلمه کلیدی استفاده کرده اند، یک گام جلوتر هستند.

۴- طول عمر دامنه ثبت شده : یکی از اختراعات گوگل تاکید می کند:

“دامنه های قانونی و معتبر اغلب برای چندین سال ثبت شده اند در حالی که دامنه های غیرمعتبر به ندرت برای بیش از یک سال استفاده می شوند. بنابراین تاریخی که دامنه‌ در آینده منقضی می شود، می تواند به عنوان فاکتوری در پیش بینی قانونی بودن یک دامنه مورد استفاده قرار گیرد”.

۵- کلمه کلیدی در زیر دامنه: پنل ۲۰۱۱ Moz نیز موافق است که یک کلمه کلیدی اگر در زیر دامنه باشد باعث افزایش رنک می شود.
کلمه کلیدی در زیر دامنه

۶- تاریخچه دامنه: سایتی با مالکیت فرار (با whois) و یا تغییر مالکیت زیاد، به گوگل اعلام می کند که تاریخچه سایت را reset  کرده و اثر لینک های اشاره کننده به دامنه را خنثی کن.

۷- دامنه دقیقاً منطبق (EMD): اگر کیفیت سایتهای EMD بالا باشد ممکن است برای شما سکوی پرشی باشند اما اگر EMD برای سایتی با کیفیت پایین باشد ممکن است شامل قوانین به روز EMD شود. ( برای مشاهده نسخه بروز EMD اینجا را کلیک کنید)

مت کاتز در توییتر خود نوشت:

“گزارشی مختصر از هواشناسی: تغییرات مختصری در الگوریتم گوگل در آینده باعث کاهش اثر سایت های با دامنه منطبق اما کم کیفیت بر نتایج جستجو می شود.”

۸- مشخصات دامنه خصوصی یا عمومی (Whois): اطلاعات دامنه بصورت خصوصی ممکن است نشان دهنده‌ی “پنهان کاری” باشد. مت کاتز در جلسه ای در سال ۲۰۰۶ چنین توضیح داده است:

“… زمانیکه اطلاعات مالکیتی وبسایتشان را چک می کنم میبینم نوشته که اطلاعات دامنه بصورت خصوصی و محافظت شده است. اینکار غیرمعمول است. … حالت امنیتی اطلاعات دامنه بصورت اتوماتیک بد نیست اما زمانیکه تمامی این فاکتورها را کنار یکدیگر می گذارید، اغلب در مورد نوع بسیار متفاوتی از مدیران سایت صحبت می کنید نه صاحب یک یا چند سایت …”

۹- مجازات صاحب whois: اگر گوگل دریابد که شخص خاصی پیام های ناخواسته تولید میکند منطق حکم می کند که دیگر سایت های شخص مورد نظر را نیز بررسی کند.

۱۰- پسوند TLD کشور : داشتن دامنه‌ای خوب از کد کشوری خاص (.cn، .pt، .ir) به رنک سایت برای آن کشور خاص کمک می کند … اما در عین حال توانایی سایت برای رنک یافتن بصورت جهانی را محدود می سازد.

در قسمت بعد به فاکتورهای مربوط به صفحه های وب می پردازیم.

منبع: Google Ranking Factors: The Complete List

    7 thoughts on “بررسی فاکتورهای رتبه بندی توسط گوگل – فاکتورهای دامنه

  1. ۱۳۹۶-۰۱-۱۱
    پاسخ دادن

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از
    دست اندرکاران وبسایت به
    این خوبی سپاسگزارم

  2. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست
    اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

  3. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

  4. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست
    اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

  5. ۱۳۹۶-۰۲-۳۰
    پاسخ دادن

    سلام.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون

  6. شلوار زنانه
    ۱۳۹۶-۰۵-۲۲
    پاسخ دادن

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد
    انگیزه براتون بشه

یک نظر ارسال کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعداد 1,090 بازدید